Friluftsliv

Dette kan du kan forvente av å være med i Friluftsliv:

• Mye morsomt
  • Godt miljø
  • Klatring på Bush
  • Mye variasjon
  • Campingturer
  • Grilling
  • Se dokumentarer
  • Mye samarbeid

Egenskaper/interesser som er bra å ha hvis du skal velge Friluftsliv:

• Viljestyrke
  • Kunne tåle kulde, og varme miljøer
  • Åpen for nye ting
  • Generelle regler for overlevelse i naturen
  • Like å være ute
  • Være en del av en gruppe

Vi tok oss turen for å besøke faget Friluftsliv imens de var på Bush og klatret, for å spørre to av elevene (Marthe 10A og Morgan 10A) noen spørsmål om faget. Dette var det de hadde å si:

Hvorfor valgte dere dette faget?

Marthe valgte dette faget fordi det er gøy å være i naturen, og gjøre ting utenfor det normale. Man kan slappe av her samtidig som man gjør mye gøy.
«Jeg valgte dette faget fordi vennene mine gikk her, det er veldig gøy, mye variasjon, og et snilt miljø.» sier Morgan

Hva er det morsomste og det mest utfordrende dere har opplevd med faget Friluftsliv?

«Det mest utfordrende er at det som regel er mye samarbeidsoppgaver, og man må ofte gå utenfor sin komfortsone.» sier Marthe. Begge syntes noe av det morsomste har vært å gå på tur, og å snakke sammen. Morgan syntes også at det er et veldig godt miljø, og at den mest utfordrende oppgaven var det å sette opp  telt i skogen når det var minus grader ute.

Hva er det man lærer?

Begge elevene mener at man lærer om allemannsretten, hvordan du skal overleve i naturen, og små ting som er lurt å kunne videre i livet. Som det å kunne leve ute i naturen fordi det er noe de kommer til å gjøre. Da er allemannsretten viktig å kunne.

Vi har også spurt en av læreren til Friluftsliv, Jon Kaleab, flere spørsmål om faget.

Hva er det som forventes av elevene i faget?

Jeg forventer at de deltar, at de har innsats, og blir med på aktivitetene, er nysgjerrige og ønsker å lære.

Hva er en typisk oppgave i dette faget?

Dette er et veldig praktisk fag, så vi er mye på bush, klatrer, og på turer. Før turene så pleier vi å planlegge pakkelister, og planlegge sånn at turene blir så komfertable som mulig.

Hva må man gjøre for å få høy måloppnåelse?

Da må man være nysgjerrig, vise innsats og prøver sitt beste. Man må ha lyst til  å bli bedre i ting, og at de gjør en innsats før turer.

Hva har du lært av dine elever?

Jeg har lært at det er veldig bra samhold,  alle er venner, og klarer å skape et godt samhold.