Design og redesign

I dette faget er det alltid et mål å gjenbruke gamle materialer i stedet for å kjøpe inn nytt når vi skal lage noe. I år har vi for eksempel jobbet med å lage smykker av gamle plastflasker, brettet origami av gamle magasiner, tegnet på og laget collage av gamle bøker og sydd om et gammelt plagg til f.eks. en "scrunchie" eller en veske. Elevene får også lov til å komme med innspill til hvilke oppgaver de skal jobbe og hva slags materialer de skal jobbe med. De får prøve seg på ulike teknikker, og har brukt alt fra sløydbenken til tegnesaker og symaskin i år.

"Jeg valgte dette faget fordi jeg syns det hørtes veldig spennende ut, og jeg interesserer meg for miljøet", forteller en av elevene som har hatt design og redesign i år. Flere var enig i at de syns det har vært gøy å jobbe med de ulike oppgavene, og at de blant annet har lært og sy og å lage collage. Dette er et fag som passer for alle, men elevene anbefaler dette faget spesielt til folk som er kreative og liker å lage ting.

Så, liker du kunst- og håndverk, og er nysgjerrig på hvordan vi kan være mer miljøbevisste når vi jobber med design? Da er dette faget for deg.