Verdensdagen for psykisk helse

Verdensdagen i psykisk helse

På Holmlia skole 10. oktober var det en veldig spesiell dag for elevene.  De første fire timene av dagen lagde de noe kreativt ut av ordet ‘raus’.

Å være raus betyr å f. eks. Å være åpen, modig, hyggelig eller aksepterende. Det kan også bety å kunne gi noe uten å få noe tilbake. De fikk en oppgave om å gå sammen med fem andre elever fra forskjellige klasser og trinn, og lage noe  kreativt. De kunne velge  hva de ville lage. Fra kortfilm til tegning, fra sang til tegneserie. Alle var spente og fant på mye kreativt og smart. På slutten av dagen sa nesten alle at de ville gjøre det igjen en gang.

Elevarbeid: Elevene jobber med temaer knyttet til psykisk helse.

Vi spurte seks elever om hva de lager og hvorfor. Slik svarte de:

Ellen 14 år:Vi lager en kortfilm fordi vi vil at alle skal forstå at du ikke skal ta alt for gitt. Jeg tenker at å være raus også betyr å være modig. Å være hyggelig er også viktig.

Andreas 13 år:Gruppen min lager en tegneserie. Vi lager akkurat den tegneserien for å vise hvor alvorlig konsekvensene av å ikke være raus er. Når jeg tenker på å være raus, tenker jeg på at man skal bære snill, sjenerøs og tørre å si hva man mener.

Helin 14 år:Jeg lager en tegneserie om en person som blir mobbet og dessverre har selvmordstanker. Denne personen er et offer. Å være raus betyr å være snill, omsorgsfull og inkluderende.

Hanna 15 år:På min gruppe lager vi en tegning som viser tankene til de med dårlig psykisk helse. Jeg tenker at å være snill og grei er det som definerer å være raus.

Jente 14 år:Her lager vi et dikt. Det handler om litt av hvert, men den handler nok mest om vennskap og troskap. Å være raus betyr å gi mer enn du får og være snill og hyggelig ovenfor andre elever, lærere, venner og familie.

Gutt 13 år:Vi prøver å vise at det er lov å gjøre feil gjennom en kortfilm. For det er viktig at alle vet det. Noe som også er viktig er å støtte hverandre gjennom disse feilene, store eller små.

Teamarbeid: Det er lærerikt å jobbe flere sammen.