Internasjonal uke på Holmlia

OD Skolekomite

Internasjonal uke er Operasjon Dagsverk sin informasjonskampanje hvor elevene skal lære mer om årets OD-prosjekt og OD sine grunnprinsipper: frivillighet, solidaritet, ungdom og utdanning.

Siden OD skal være elevstyrt, er det skolens OD-komité som har stått for arrangeringen av internasjonal uke. Tiril, Maren, Ida Helene, Clara og Rikke fra 9. og 10. trinn har gjort en kjempeinnsats med å finne spennende og lærerike aktiviteter til elevene på skolen.

Internasjonal uke ble sparket i gang med besøk i klassene, hvor elevene fikk føle på urettferdighet da bare noen fikk utdelt sjokolade, og de måtte reflektere over hvilke rettigheter og muligheter de har i hverdagen som de setter pris på. Elevene har testet ut hvordan ressursene i verden er skjevfordelt igjennom handelsspillet, og de har blitt mer kjent med kongolesisk kultur på internasjonal café i kantina. Her hadde elevene i mat og helse på 9. trinn stått på og laget flere hundre samosas som både elever og lærere fikk smake på.

Vi har også vært så heldig å få besøk av representanter fra OD, som har holdt foredrag for elevene om hva OD egentlig går ut på, hva solidaritet er, hvordan situasjonen i verden ser ut i dag og årets prosjekt i DR Kongo - #tilhvilkenpris

Nå håper vi på at så mange elever som mulig velger å dra ut å jobbe på OD-dagen, torsdag 31. oktober. Det er allerede flere elever som har skaffet seg jobb, og det er enda ikke for sent å finne seg en jobb til OD-dagen.