Vi deltar på Operasjon Dagsverk 2023

OD - Skuddsikker framtid

Årets OD-prosjekt: Skuddsikker framtid

Årets OD-prosjekt, Skuddsikker framtid gjennomføres i Colombia, i samarbeid med SAIH. I Colombia står ungdom i skuddlinja mellom væpnede grupper, militæret, politiet og kriminelle miljøer. Prosjektet skal støtte ungdomsorganisasjoner som gir ungdom alternativer til vold, kunnskap og ferdigheter til å påvirke myndighetene, og bidrar til at ungdom står sterkere rustet imot rekruttering til kriminalitet. Her kan du lese mer om året prosjekt og hva OD-pengene skal gå til.

I forkant av OD-dagen vil det arrangeres Internasjonal Uke på skolen i uke 42 og 43. Dette er ODs informasjonskampanje hvor vi bl.a. skal jobbe med å lære mer om Colombia, hva OD er, hvorfor det er forskjeller i verden, hva solidaritet er og hvordan det er å være ungdom i Norge og Colombia.

Hvordan betale inn OD-pengene?

Elever som jobber på OD-dagen får betalt via betale.od.no. Her kan eleven enten registerer seg med egen arbeidsplass om man vil lage en elevbedrift (f.eks. selge boller), eller arbeidsgiver går inn og betaler for eleven. Man kan betale med Vipps, kort eller faktura.

Hva koster et dagsverk?

Veiledende minstepris for elev ved ungdomsskolen er 350,-.